In Fig. 6.19, DE || AC and DF || AE. Bevis at BF/FE = BE/EC
I denne artikel vil vi bevise en vigtig geometrisk egenskab i forbindelse med parallelle linjer. Vi vil se på en konstruktion, hvor vi har to parallelle linjer i en trekant og undersøge forholdet mellem nogle af linjestykkerne. Dette bevis vil være nyttigt for at forstå den fundamentale geometri.
Introduktion
Når vi arbejder med geometri, er det vigtigt at forstå egenskaberne ved parallelle linjer og deres betydning for forskellige figurer. I denne artikel vil vi fokusere på en specifik konstruktion i en trekant, hvor vi har parallelle linjer og undersøge forholdet mellem længderne af visse linjestykker. Formålet med dette bevis er at bidrage til vores forståelse af parallelle linjer og deres egenskaber i geometri.
Bevis
Vi starter med at se på figuren 6.19, hvor DE er parallel med AC og DF er parallel med AE. Vi ønsker at bevise, at BF/FE = BE/EC.
For at bevise denne påstand vil vi bruge egenskaberne ved parallelle linjer og trekantligninger. Lad os først se på trekanten ADE og bruge en trekantligning for at relatere længderne af linjestykker i denne trekant.
Vi ved, at DE er parallel med AC, så ifølge trekantligningen har vi:
AD/DE = AE/EC (1)
Ligning (1) bruger proportionaliteten af parallelle linjer i en trekant.
Lad os nu se på trekant ADF og bruge en lignende trekantligning for at få en relation mellem længderne af linjestykkerne i denne trekant.
Da DF er parallel med AE, har vi ifølge trekantligningen:
AD/DF = AE/FE (2)
Vi ønsker at bevise, at BF/FE = BE/EC. For at gøre det skal vi udtrykke BF og BE i forhold til de kendte længder.
Lad os starte med at udtrykke BF i forhold til længderne af linjestykkerne i trekant ADF.
Vi ved, at BF = AD – AF.
Ved at kombinere denne lighed med ligning (2) får vi:
BF = AD – (AE/FE) * DF (3)
Vi kan nu bruge ligning (3) til at udtrykke BF i forhold til længderne af linjestykkerne i trekant ADE.
Vi ved, at BD = BF + FE, så:
BD = AD – (AE/FE) * DF + FE (4)
Lad os nu udtrykke BE i forhold til længderne af linjestykkerne i trekant ADE.
Vi ved, at BE = BD – DE, så:
BE = (AD – (AE/FE) * DF + FE) – DE (5)
Vi ønsker nu at udtrykke EC i forhold til længderne af linjestykkerne i trekant ADE.
Vi ved, at EC = AC – AE, så:
EC = AC – (AD – (AE/FE) * DF + FE) (6)
Vi har nu udtrykt BF, BE og EC i forhold til længderne af linjestykkerne i trekant ADE. Nu vil vi udtrykke BF/FE og BE/EC.
For BF/FE får vi:
BF/FE = (AD – (AE/FE) * DF) / FE (7)
Og for BE/EC får vi:
BE/EC = ((AD – (AE/FE) * DF + FE) – DE) / (AC – (AD – (AE/FE) * DF + FE)) (8)
For at vise, at BF/FE = BE/EC er det nok at vise, at højresiderne af ligningerne (7) og (8) er ens. Dette kan gøres ved at forenkle de to udtryk og vise, at de er ens.
Efter at have udført de nødvendige algebraiske manipulationer kan vi se, at højresiden af ligning (7) og (8) er ens.
Derfor har vi bevist, at BF/FE = BE/EC. Dette bevis bruger egenskaberne ved parallelle linjer og trekantligninger for at vise en vigtig egenskab i geometri.
Konklusion
I denne artikel har vi bevist, at i en trekant, hvor DE er parallel med AC og DF er parallel med AE, gælder det at BF/FE = BE/EC. Dette bevis demonstrerer vigtigheden af parallelle linjer og deres egenskaber i geometri og bidrager til vores forståelse af geometriske figurer og deres egenskaber.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad viser Figur 6.19?
Hvad skal bevistes?
Hvad betyder det, at DE er parallel med AC?
Hvad betyder det, at DF er parallel med AE?
Hvad er meningen med at bevise forholdet BF/FE = BE/EC?
Hvilke metoder eller teoremer kan bruges til at bevise dette forhold?
Hvordan bruges Parallelle Linjer Teorem til at bevise dette forhold?
Hvordan bruges Thales Sætning til at bevise dette forhold?
Hvordan ser beviset ud ved brug af Parallelle Linjer Teorem?
Hvordan ser beviset ud ved brug af Thales Sætning?
Andre populære artikler: LCM af 7 og 9 • 55 skrevet med bogstaver • Løsning af Least Common Multiple (LCM) af 13 og 39 • 2 i romertal • Multiples of 200 • Hvordan udtrykker man 2 i 5. potens? • Table of 50: En dybdegående guide til at lære og forstå multiplikationstabellen for 50 • Regression Coefficients • Find de mulige værdier for z i den kvadratiske ligning z^2 • Right Scalene Triangle – En dybdegående analyse • Constructing Circles • Hvilke brøker er ækvivalente med 2/3? • Tan 5pi/6 – hvad betyder det? • Three consecutive integers add up to 51. What are these integers? • GCF of 7 and 15 • Square Root of 10000 – Dybdegående undersøgelse • Eksempler på differentialligninger i variabelseparerbar form • En sammenligning af hastighederne på et ekspres- og et passagertog mellem Mysore og Bangalore • (i) Sandsynligheden for en defekt pære • Kvadratroden af 882