datadybder.dk

Inledning

I en nylig matematiktest modtog 40 studerende forskellige karakterer. Vi vil i denne artikel se nærmere på karakterfordelingen og bruge tavlepoint som en metode til at visualisere resultatet. Derudover vil vi besvare to spørgsmål: (a) Hvor mange studerende opnåede karakterer svarende til eller over 7? (b) Hvor mange studerende opnåede karakterer under 4?

Tavlediagram

For at kunne analysere karakterfordelingen i testen har vi udarbejdet et tavlediagram med hjælp fra tally marks-metoden.

Karakter Tavlepoint
1 ||||
2 ||||||
3 |||||||
4 ||||||||||
5 ||||||||||||||
6 ||||||||||||||||||||||
7 ||||||||||||||||||||||||||||||
8 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Resultater og analyse

Antal studerende med karakterer svarende til eller over 7

For at finde ud af, hvor mange studerende der opnåede karakterer svarende til eller over 7, tæller vi antallet af tally marks fra 7 og opefter. Ved at se på vores tavlediagram kan vi konstatere, at der er 65 tally marks. Da hver enkelt tally mark repræsenterer en studerende, kan vi konkludere, at 65 studerende opnåede karakterer svarende til eller over 7.

Antal studerende med karakterer under 4

For at finde ud af, hvor mange studerende der opnåede karakterer under 4, tæller vi antallet af tally marks fra 1 til 3. Ved at se på vores tavlediagram kan vi konstatere, at der er 20 tally marks. Derfor kan vi konkludere, at 20 studerende opnåede karakterer under 4.

Konklusion

Resultaterne af karakterfordelingen i denne matematiktest viser, at størstedelen af studerende (65 ud af 40) opnåede karakterer svarende til eller over 7. På den anden side opnåede 20 studerende karakterer under 4. Disse resultater kan bruges af lærere og skoleadministrationen til at identificere områder, hvor der er behov for yderligere undervisning eller støtte til studerende.

Reference

Statistik, tally marks – illustrationer. Hentet fra: https://www.statbunker.com/learn/tally._marks/images/illustration.jpg

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er formålet med at arrangere karaktererne i en tabel ved hjælp af stregmarkeringer?

Formålet med at arrangere karaktererne i en tabel ved hjælp af stregmarkeringer er at give en visuel repræsentation af, hvor mange elever der opnåede bestemte karakterer. Dette gør det nemmere at analysere og forstå karakterfordelingen blandt de 40 elever.

Hvad betyder det, hvis der er flere stregmarkeringer ved siden af hinanden i en række?

Hvis der er flere stregmarkeringer ved siden af hinanden i en række, betyder det, at der er flere elever, der opnåede den samme karakter. Antallet af stregmarkeringer i en række kan hjælpe med at bestemme, hvor mange elever der fik den pågældende karakter.

Hvor mange elever fik et resultat på 7 eller derover?

For at finde ud af, hvor mange elever der fik et resultat på 7 eller derover, skal man tælle antallet af stregmarkeringer fra og med rækken 7 og opad. I dette tilfælde ser det ud til, at der er 17 elever, der opnåede et resultat på 7 eller derover.

Hvordan bestemmes antallet af elever, der fik et resultat under 4?

For at bestemme antallet af elever, der fik et resultat under 4, skal man tælle antallet af stregmarkeringer før rækken med tallet 4. I dette tilfælde ser det ud til, at der er 8 elever, der fik et resultat under 4.

Hvad er det samlede antal elever?

Det samlede antal elever er 40, som angivet i opgaven.

Hvilken karakter nåede flest elever?

For at finde ud af, hvilken karakter der blev opnået af flest elever, kan man se på rækken med flest stregmarkeringer. I dette tilfælde ser det ud til, at flest elever opnåede karakteren 6.

Hvilken karakter blev opnået af færrest elever?

For at finde ud af, hvilken karakter der blev opnået af færrest elever, skal man se på rækken med færrest stregmarkeringer. I dette tilfælde ser det ud til, at færrest elever opnåede karakteren 1.

Hvad er karakterfordelingen mellem 4 og 6?

For at finde ud af karakterfordelingen mellem 4 og 6 skal man tælle antallet af stregmarkeringer mellem rækkerne 4 og 6. I dette tilfælde ser det ud til, at der er 7 elever, der opnåede karakteren 4 eller 5.

Hvad er det samlede antal elever, der opnåede karakteren 5 eller derover?

For at finde ud af det samlede antal elever, der opnåede karakteren 5 eller derover, skal man tælle antallet af stregmarkeringer fra og med rækken 5 og opad. I dette tilfælde ser det ud til, at der er 28 elever, der opnåede karakteren 5 eller derover.

Er der nogen elever, der opnåede karakteren 2?

Nej, der er ingen elever, der opnåede karakteren 2, da der ikke er nogen stregmarkeringer i rækken med tallet 2.

Andre populære artikler: Table of 31 – en dybdegående gennemgang af multiplikationstabel for 31CXCIX RomertalMCDI Romertal: En dybdegående introduktion til en historisk talnotation Hvordan man skriver 2/3 × 1/5 som en brøk: 92 i RomertalCos 840 DegreesDybdegående forståelse af eksponenterFind værdien af den ukendte ydre vinkel x i følgende diagrammer:Meter til Inch CalculatorLCM af 6 og 20 – Find den mindste fællesnævnerEr 1013 et primtal?Hvad er 0,24 som procentdel?Reflections Worksheets: En dybdegående undersøgelsePositive heltal: En udtømmende guideLøsning af problemerne givet i Eksempel 1Længden af AB på en tangent til en cirkelFind afstanden mellem punkterne M (6, 16) og Z (-1, 14) til nærmeste decimal.Factorer af 3025 Dybdegående graftegning af lineære ligninger i to variabler Natural Numbers

Andre populære artikler: Difference of Cubes FormulaFactors of 140: Dybdegående forståelse og beregninger Hvad er 14/3 som et blandet tal? Cube af et tal, der ender på 7, vil ende med cifret 3.LCM af 3 og 8 – Hvad er den mindste fællesnævner?Find summen af heltal fra 1 til 500, der er multiplum af 2 eller 5Reciprokal identitet i trigonometri: En dybdegående forståelseNummernavne 1 til 10CDIV Roman Numerals120 i binært – en dybdegående forklaring på binær repræsentationLine AB indeholder punkterne A(4, 5) og B(9, 7)Perfecte tal – Dybdegående artikelLCM of 3, 6 og 9Relations og funktionerThe Moons Path around EarthAlgebraformler Klasse 6The diagonals of a rhombus are 7.5 cm and 12 cm. Find its area.En cylindrisk blyantspidser med konisk spidsThe diameter of a wheel is 1.26 cm. What is the distance covered in 500 revolutions?