datadybder.dk

Using identities, evaluering af udtryk

I matematik er evaluering af udtryk en grundlæggende færdighed, der involverer at bruge forskellige identiteter og regneregler til at beregne værdien af et udtryk. Denne artikel vil fokusere på evaluering af specifikke udtryk og demonstrere processen trin for trin.

i) 712

For at evaluere dette udtryk, er der intet at foretage sig. Værdien af udtrykket er simpelthen 712.

ii) 992

Igen er der ingen yderligere skridt at foretage sig her. Værdien af udtrykket er 992.

iii) 1022

Det er det samme som de to foregående udtryk – værdien er 1022.

iv) 9982

Ligesom før, har vi intet at reducere eller forenkle i dette udtryk. Værdien er 9982.

v) 5.22

Dette udtryk er allerede simpelt og i sin reducerede form. Værdien er 5.22.

vi) 297 × 303

Nu har vi et udtryk, der involverer en multiplikation. For at evaluere det, kan vi bruge identiteten a × b = b × a. Derfor er 297 × 303 det samme som 303 × 297. Ved at multiplicere disse to tal får vi 90921.

vii) 78 × 82

Denne multiplikation kan let udføres direkte. 78 gange 82 er lig med 6396.

viii) 8.92

Der er intet at foretage sig med dette udtryk. Værdien er simpelthen 8.92.

ix) 10.5 × 9.5

Dette er en anden multiplikation. At multiplicere 10.5 med 9.5 giver os resultatet 99.75.

Sammenfattende kan vi evaluere de givne udtryk på følgende måde:

  1. 712
  2. 992
  3. 1022
  4. 9982
  5. 5.22
  6. 297 × 303 = 90921
  7. 78 × 82 = 6396
  8. 8.92
  9. 10.5 × 9.5 = 99.75

Denne artikel har vist, hvordan man ved hjælp af identiteter og regneregler kan evaluere forskellige matematiske udtryk. Forhåbentlig har denne information været hjælpsom og værdiskabende for læseren og bidraget til en dybere forståelse af evaluering af udtryk.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er identiteten, der kan bruges til at evaluere udtryk som dette?

Identiteten er a² – b² = (a + b)(a – b).

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk i) 712?

Vi får 712 = 36² – 2² = (36 + 2)(36 – 2) = 38 * 34 = 1292.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk ii) 992?

Vi får 992 = 34² – 2² = (34 + 2)(34 – 2) = 36 * 32 = 1152.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk iii) 1022?

Vi får 1022 = 32² – 2² = (32 + 2)(32 – 2) = 34 * 30 = 1020.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk iv) 9982?

Vi får 9982 = 100² – 2² = (100 + 2)(100 – 2) = 102 * 98 = 9996.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk v) 5.22?

Vi får 5.22 = (3 + 2)(3 – 2) = 5.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk vi) 297 × 303?

Vi får 297 × 303 = (300 + 3)(300 – 3) = 30300 – 9 = 30291.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk vii) 78 × 82?

Vi får 78 × 82 = (80 – 2)(80 + 2) = 6400 – 4 = 6396.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk viii) 8.92?

Vi får 8.92 = (9 – 0.08)(9 + 0.08) = 81 – 0.0064 = 80.9936.

Hvordan bruges identiteten til at evaluere udtryk ix) 10.5 × 9.5?

Vi får 10.5 × 9.5 = (10 + 0.5)(10 – 0.5) = 100 – 0.25 = 99.75.

Andre populære artikler: Liters to Gallons CalculatorCube Root of 75Square Root of 504Cos 12 Grader: En Dybdegående GennemgangInverse Trigonometriske Forhold – En Dybdegående GennemgangFactorisering af 1 · 64x³Simplify sine kvadrat theta divideret med mængden 1 minus sine kvadreret thetaIf Sam has 6 different hats and 3 different scarves, how many different combinations could he wear?MCDX Roman Numerals Cube Roden af 200: Er 200 en perfekt kubikrod? Find værdien af polynomiet 5x – 4x^2 + 3Sequences: Matematiske Rækkefølger ExplainedSquareroot of 776Sin 225 Degrees Hvordan udtrykker man 7 i anden potens? Find dy/dx for ligningen x2 + xy + y2 = 1002 Radians til GraderConstant Multiple Rule