Verify the identity cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y
Den trigonometriske identitet cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y er et udfordrende emne inden for trigonometri. Denne identitet kan anvendes til at forenkle komplekse udtryk og opdage sammenhænge mellem forskellige trigonometriske funktioner. I denne artikel vil vi udforske denne identitet mere dybtgående og demonstrere, hvordan den kan verificeres.
Introduktion til identiteten
Før vi begynder at bevise denne identitet, er det vigtigt at forstå de trigonometriske funktioner, der er involveret. Vi har cosinusfunktionen (cos), som repræsenterer forholdet mellem længden af den nærliggende katete og hypotenusen i en retvinklet trekant. Vi har også sinusfunktionen (sin), som repræsenterer forholdet mellem længden af den modsatte katete og hypotenusen i en retvinklet trekant.
Identiteten cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y kombinerer både cosinus og sinusfunktioner i et udtryk. Dette udtryk kan forenkles ved hjælp af trigonometriske værdier, identiteter og algebraiske manipulationer.
Bevismetode
For at verificere identiteten cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y, vil vi starte med venstresiden af identiteten, dvs. cos (x – y) – cos (x + y), og derefter forsøge at forenkle den, så den matcher højresiden af identiteten, dvs. 2 sin x sin y.
Vi vil bruge de trigonometriske identiteter for cosinusfunktionen og sinusfunktionen til at forenkle udtrykket. Her er nogle af de vigtigste identiteter, vi vil bruge:
- cos (a + b) = cos a cos b – sin a sin b
- cos (a – b) = cos a cos b + sin a sin b
- sin (a + b) = sin a cos b + cos a sin b
- sin (a – b) = sin a cos b – cos a sin b
Vi vil anvende disse identiteter gentagne gange og udføre algebraiske manipulationer for at demonstrere, at venstresiden af identiteten er ækvivalent med højresiden af identiteten.
Beviset
- Vi starter med venstresiden af identiteten: cos (x – y) – cos (x + y)
- Vi anvender identiteten cos (a – b) = cos a cos b + sin a sin b til det første led og får: (cos x cos y + sin x sin y) – cos (x + y)
- Derefter anvender vi identiteten cos (a + b) = cos a cos b – sin a sin b til andet led og får: (cos x cos y + sin x sin y) – (cos x cos y – sin x sin y)
- Vi ganger udtrykkene ud og får: cos x cos y + sin x sin y – cos x cos y + sin x sin y
- Vi ser nu, at de midterste led (sin x sin y og -sin x sin y) udjævner hinanden, så udtrykket reduceres til: cos x cos y + sin x sin y – cos x cos y + sin x sin y = 2 sin x sin y
- Dette matcher højresiden af identiteten, hvilket beviser, at identiteten cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y er korrekt.
Konklusion
I denne artikel har vi udforsket den trigonometriske identitet cos (x – y) – cos (x + y) = 2 sin x sin y. Vi har bevist identiteten ved hjælp af trigonometriske værdier, identiteter og algebraiske manipulationer. Identiteten kan være nyttig til at forenkle udtryk og opdage sammenhænge mellem trigonometriske funktioner. Ved at forstå denne identitet kan man styrke sin viden inden for trigonometri og anvende den til mere komplekse problemer.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er identiteten cos (x – y) – cos (x y)?
Hvordan kan man forklare denne identitet?
Kan denne identitet anvendes til beregninger eller lignende?
Kan du vise et eksempel på, hvordan denne identitet kan anvendes i en beregning?
Hvad er betydningen af hver del af identiteten?
Kan denne identitet bruges til at løse geometriske problemer?
Hvordan kan identiteten bevises matematisk?
Kan identiteten udvides til andre trigonometriske funktioner?
Findes der andre trigonometriske identiteter, der ligner denne?
Kan identiteten generaliseres til flere variable?
Andre populære artikler: 9-gange-tabellen-arbejdsark • HCF of 5, 15 and 20 • Faktorer af 3 • Least Common Multiple (LCM) af 28, 36, 45 og 60 • HCF af 612 og 1314: En dybdegående undersøgelse • What do a quadrilateral and a pentagon have in common? • Hvad tid er 20 timer? • Solve For x Calculator • Factoren af 588 • NCERT-løsninger Klasse 10 Matematik Kapitel 8 Introduktion til trigonometri • Sannsynligheten for å få hode på den ene mynten og mynt på den andre mynten • Hvad er LCM af 32 og 45? • Triangle Inequality i Vektorer • Hvordan udtrykker man 10 i 10. potens? • Artikel: HCF af 7 og 9 • Multiples af 225 • GCF af 16 og 48 • Algebraiske udtryk: øvelser med svar og arbejdsark • MXXXIV Romertal: En Dybdegående Introduktion • Cube Root of 63